مدیریت نوآوری و فناوری به چه معناست؟
مدیریت نوآوری و فناوری به معنای شناخت زودهنگام روندهای فناوری و استفاده از فناوریهای جدید برای نوآوری محصول است. شرکتهایی که میتوانند پتانسیل فناوریهای جدید را در همان ابتدا با نیازهای بازار مطابقت دهند و آن را به محصولات و خدمات نوآورانه تبدیل کنند، یک مزیت رقابتی واضح دارند: محصول آنها سریعتر به بازار میرسد و سود بیشتری به دست میآورند.
فرآیندهای عملیاتی به روالهای سختی تبدیل میشوند که دیگر نمیتوانند به تلاطمهای بازار واکنش انعطافپذیری نشان دهند. مدیریت به موقع فرآیندهای عملیاتی باعث می شود شرکتها بتوانند موقعیت خود را بدون توجه به وضعیت بازار به طور استراتژیک بهبود بخشند و همچنین از انرژی ایجاد شده توسط تغییر مداوم استفاده کنند، این یعنی به تلاطم های بازار واکنش انعطاف پذیر نشان دادند.
شرکت هایی که نوآوری نمیکنند خواهند مرد.
برای سرپا ماندن در اقتصاد و چشمانداز فناوری به سرعت در حال تحول امروزی، شرکتها باید فرهنگ مشارکتی را تقویت کنند که در آن استراتژی کسبوکار و فناوری اطلاعات در تصمیمگیری در هم تنیده شده و کارکنان تشویق میشوند تا روحیه کارآفرینی خود را ابراز کنند.
حال سوال اصلی که باید از خود بپرسید این است:
چگونه میتوانیم گزینههای جدید فناوری را به موقع تشخیص داده و اطلاعات را به پروژههای تحقیق و توسعه هدفگرا و نوآورانه تبدیل کنیم؟ ما در سورنا همراه شما هستیم تا با رویکرد خود، در عین حالی که عدم قطعیتهای بازار و صنعت را در نظر میگیریم توسعه گزینههای استراتژیک را هدایت و پشتیبانی کنیم.
سیستم مدیریت نوآوری
نوآوری، عامل کلیدی موفقیت یک سازمان است.
سیستم مدیریت نوآوری به سازمانها کمک میکند فرصتهای کسب و کار و عملکرد خود را در بسیاری از موارد افزایش دهند.
چرا نوآوری؟ همه ما میدانیم که نوآوری یک ضرورت استراتژیک است، زیرا هدف از نوآوری اطمینان از بقای سازمان است، شواهد بسیار زیاد نشان میدهد که هر سازمانی که نوآوری نمیکند احتمالا برای مدت طولانی در تجارت باقی نخواهد ماند. از این رو، فرآیند نوآوری باید با استراتژی سازمان همسو باشد و نوآوری باید یک عامل کلیدی باشد که چگونگی تحقق استراتژی را مشخص میکند. رابطه بین استراتژی و نوآوری، و شرایطی که آنها یکدیگر را قادر میسازند و هدایت میکنند، سنگ بنای اساسی سورنا است.
همه موافقند که نوآوری ارزشمند و ضروری است، اما نوآوری چگونه اتفاق می افتد؟ نوآوری یک هدف یا یک معیار ساده نیست، بلکه یک سیستم پیچیده است که برای عملکرد در یک محیط پویا و غیرقابل پیش بینی طراحی شده است.
نوآوری برای موفقیت نیاز به یک روش دارد آن روش یک فرمول نیست
1. زمانی که یک سازمان بخواهد به حوزه نوآوری ورود کند یا برنامههای خود را توسعه دهد میتواند با استفاده از برنامه مدیریت نوآوری علاوه بر شناخت وضعیت خود و ارزیابی موقعیتهای پیش رو، برنامهریزی دقیقتری را انجام داده و در مسیر رسیک خود را کاهش و امکان موفقیت خود را نیز افزایش دهد.موفقیتها را نمیتوان از یک زمینه به زمینه دیگر منتقل کرد. یک استراتژی تنها پس از ارزیابی دقیق آنچه که یک سازمان را منحصر به فرد میکند، می تواند طراحی شود و برای کشف بینش های درست، به تحلیلی نیاز دارد که هم کیفی و هم کمی باشد.
2. ما در سورنا معتقدیم پرورش خلاقیت و فرهنگ باز و نوآورانه مهم است، اما انجام این کار به روشی ثابت و قابل اندازه گیری میتواند دشوار باشد، اینجاست که مدیریت نوآوری وارد میشود! هنگامی که یک پروژه نوآوری شروع میشود، همه چیز به سرعت پیش میرود، بنابراین داشتن چارچوب صحیح برای تصمیم گیری کلیدی است.
3. سیستم مدیریت نوآوری یک چارچوب راهنما برای انواع شرکتها و سازمانهایی است که میخواهند، قابلیتهای نوآوری خود را تقویت کنند. همچنین با توجه به وجود مدلهای نوین توسعه نوآوری و حتی جذابیت دانشبنیان شدن بخش خصوصی بخصوص صنعت نیاز دارد تا روشهای بهینه و کاربردی برای نیل به نتایج مفید و موثر در این زمینه را بکار گیرد.
4. ما در شرکت سورنا با استناد به تخصص، تجربه و شبکهی خود با ارزیابی این قابلیتها و امکانسنجی این سیستم، در عین حالی که عدم قطعیتهای بازار و صنعت را در نظر میگیریم توسعه گزینههای استراتژیک از جمله توسعه استراتژی، فرهنگ، ساختار و شبکه شرکتها را هدایت و پشتیبانی میکنیم.
فرآیند مدیریت نوآوری در سورنا
1. امکان سنجی سیستم مدیریت نوآوری
2. تدوین برنامه عملیاتی سیستم مدیریت نوآوری
3. اجرا و پیاده سازی سیستم مدیریت نوآوری
1. امکان سنجی سیستم مدیریت نوآوری
اولین قدم در اجرای پروژه سیستم مدیریت نوآوری امکان سنجی و تجزیه و تحلیل این سوال است که آیا این پروژه میتواند تکمیل شود یا خیر؟ در این تحلیل فاکتورهای مختلف را از روشهای مختلف بررسی خواهیم کرد و با تدوین سوالات و پرسشنامههای مختلف سعی بر ارائه گزارش خاص آن صنعت میکنیم. گامهای کلی انجام پروژه به شرح ذیل است:
بخش اول : بررسی رقبای داخلی
در اولین بخش از این فصل با مطالعات دقیق در نظر داریم به شناخت کافی از صنعت و بنگاه موردنظر در ایران رسیده و تلاش میکنیم با استفاده از ابزارهای استاندارد، درک دقیق و مناسبی از وضعیت موجود فناوری مورد نظر در ایران را فراهم نمایم، و با استفاده از شاخصهای جهانی نوآوری رقبای داخلی آن صنعت را واکاوی کرده و از این طریق نمای دیگری از رقبا را برای مدیر ارشد سازمان روشن میسازیم.
بخش دوم : بررسی رقبای خارجی
در بخش دوم به با برسی رقبای خارجی صنعت مورد نظررفتار شرکتهای مشابه در سایر کشورها را مورد مطالعه قرار داده و مسیر و مدل توسعه نوآوری را در این شرکتها استخراج و بعد از تجزیه و تحلیل مناسب درس آموخته های کلیدی از رفتار و نتایج سایر کشورها را مستند و به سازمان طرف قرارداد خود ارائه میدهیم.
بخش سوم : شناخت وضعیت فعلی شرکت
در این بخش با روشهای مختلف به مطالعه و بررسی وضعیت موجود شرکت پرداخته و از طریق مشاهده، مصاحبه و پرسشنامه شاخص های مختلف از جمله استراتژی، ساختار، فرهنگ، شبکه و توانمندیهای نیروی انسانی و مواردی از این دست را تحلیل میکنیم. ادامه به توضیح تفضیلی این بخش خواهیم پرداخت.
عارضهیابی و نیازسنجی نوآوری و فناوری جهت امکان سنجی بهینه
از آنجا که اهداف سازمانی عموما مبتنی بر نیازها و عارضه میباشد، ارائه برنامه دقیق و کارا بخصوص در حوزه نوآوری به یک سازمان ابتدا نیاز به یک نیازسنجی و عارضهیابی دقیق و موثر دارد. لذا نیاز است شناختی از سازمان و موقعیت آن بدست آوریم، زیرا هر سازمان موقعیتی منحصر به فرد دارد.
ما در واحد نوآوری و توسعه فناوری سورنا با تجربههای قبلی خود در حوزه تجاری سازی فناوری و نوآوری پس از توسعه چارچوبی که بر اساس شاخصهای جهانی نوآوری و تجزیه تحلیل و مطالعه مستمر روشها و الگوهای فنی و علمی مرتبط، با انجام و ارزیابی بیش از 500 طرح امکان سنجی و توجیه اقتصادی جهت شرکتهای فناور و دانش بنیان (بخصوص طی همکاری 8 ساله با صندوق نوآوری و شکوفایی و سایر نهادهای تامین مالی حوزه فناوری و دانش بنیان) و همچنین انجام بیش از 100 عارضه یابی، طرح کسب و کار، برنامه بازار جهت شرکتهای فناور(طی همکاری 9 ساله با پارک علم و فناوری یزد بصورت کارگزاری تجاری سازی و فن بازار)، به تجارب بسیاری رسیدیم.
و به عنوان دستاورد توانستهایم در فرآیند امکان سنجی و ارائه برنامه نوآوری متناسب با وضعیت هر سازمان این مبحث را بر اساس فرصتها، وضعیت ایدهآل، خواسته یا ترجیح و یا عیب و کاستی به عنوان یکی از کلیدیترین بخشهای پروژه با استفاده از روشهای استاندارد بخصوص مدلهای مبتنی بر مصاحبه (عمیق و سریع)، پرسشنامه (با نام و بی نام)، کارگروههای خبرگی درون و برون سازمانی، بررسی گذشته سازمان، مطالعات تطبیقی و برخی روشهای دیگر عارضهها و نیازهای سازمانی را شناسایی کرده و جهت تکمیل فرآیند امکان سنجی و تدوین و پیاده سازی برنامه نوآوری بکار گیریم.
2. تدوین برنامه عملیاتی سیستم مدیریت نوآوری
در تیم مدیریت نوآوری سورنا با تدوین برنامه عملیاتی دقیق حاصل از دانش و تجربه خود همواره میکوشیم تا شرکتها را از توانمندی و قابلیتهای نوآورانه خود آگاه کرده و مسیر ارزیابی و توسعه توانمندی را با برگزاری اتاق فکرهای مستمر برای مدیران عامل آن شرکتها هموار سازیم، چرا که معتقدیم تنها در این وضعیت میتوانند شرایط رقابتی خود را حفظ کنند.
شایان ذکر است با توجه به منحصر بودن ساختار و فرهنگ و محیط هر سازمان فاز عملیاتی که تدوین می شود خاص آن صنعت بوده که بعد از مصاحبههای لازمی که با مدیران ارشد آن سازمانها داریم، برگزاری اتاق فکرهای مکرر با تیم نوآوری و مشاوران و متخصصان برون سازمانی و همچنین شبکه تخصصی و اکوسیستمی که حاصل سالها تلاش مستمرمان بوده در مدت زمان تقریبی 4 ماهه برای شرکت و صنعت مورد نظر تهیه و تدوین خواهیم کرد که فاز اجرای آن بین 1 تا 3 سال به طول میانجامد و در نهایت با افتخار در راستای ایجاد یک صنعت پیشرو و سرآمد همراه و هم قدم آن شرکت خواهیم بود.
با خدمات شرکت سورنا، کسب و کار خود را توسعه دهید
با یک تماس قدم اول را محکم تر از همیشه بردارید
3. اجرا و پیاده سازی سیستم مدیریت نوآوری
فعالیت سورنا از ابتدا (سال 92) تاکنون تجاری سازی نوآوری و فناوری می باشد و در این مسیر 9 ساله توانسته ایم به بیش از 1500 شرکت فناور و دانش بنیان، واحد صنعتی و دستگاه اجرایی، خدمات مرتبط را ارائه نماییم لذا جهت انجام امکان سنجی و همچنین طراحی و پیاده سازی برنامه مدیریت نوآوری سازمانی، علاوه بر شناخت مبانی و مفاهیم نوآوری و فناوری، انواع مدلهای مدیریت و توسعه نوآوری و فناوری، شناخت اکوسیستم و اجزای آن، مشکلات و چالش ها، آشنایی با قوانین و مقررات مربوطه و سایر موضوعات مرتبط را در مدت زمان بیش از 9 سال گذشته بخوبی درک نموده و این نکته مهمترین وجه تمایز و پیچیدگی فنی ما در ارائه این نوع خدمت می باشد. از طرف دیگر آشنایی با نحوه انجام موثر امکان سنجی و عارضه یابی با موضوع نواوری و یا فناوری، با انجام و ارزیابی بیش از 500 طرح امکان سنجی و توجیه اقتصادی جهت شرکتهای فناور و دانش بنیان (بخصوص طی همکاری 8 ساله با صندوق نوآوری و شکوفایی و سایر نهادهای تامین مالی حوزه فناوری و دانش بنیان) و همچنین انجام بیش از 100 عارضه یابی، طرح کسب و کار، برنامه بازار جهت شرکت های فناور (طی همکاری 9 ساله با پارک علم و فناوری یزد بصورت کارگزاری تجاری سازی و فن بازار) توانسته با تجربه بدست آماده و مطالعه مستمر روش ها و الگوهای فنی و علمی مرتبط مدام دانش و تجربه خود را بروز داده و موثرتر نماییم
پیادهسازی یک سیستم مدیریت نوآوری میتواند یک تلاش بزرگ شامل تغییرات سازمانی و فرهنگی باشد. تیم سورنا با دانش و آگاهی، مدیران متخصص و با تجربه و شبکه و اکوسیستم مناسب توانسته است خدمات متمایز در حوزه سیستم مدیرت نوآوری در کشور پیاده سازی و اجرا کند.