هند؛ سریعترین اکوسیستم درحالرشد دنیا
هند؛ سریعترین اکوسیستم درحالرشد دنیا
در چند سال اخیر، فضای استارتآپ فناوری در هند به شدت فعال شده است. تعداد استارتآپهای فناوری، کیفیت ایدهها و کارآفرینان به طور چشمگیری پیشرفت کرده است. هند در حال حاضر سریعترین و سومین اکوسیستم استارتآپ بزرگ در دنیاست.
در سال ۲۰۱۵، شرکت مایکروسافت تصمیم گرفت تا سهام فضای استارتآپی را خریداری کند و بلاگ «جدول دورهای اکوسیستم استارتآپ بزرگ هند» را منتشر کرد. به تدریج استارتآپها در حوزه تجارت الکترونیک، خدمات مشتریان و بازارهای کار بسیار توسعه یافتند. هند به استارتآپهای تجارت الکترونیک و B2C خود معروف است. ۷ عدد از ۹ استارتآپ بزرگ هند B2C هستند و در کل بودجه آنها نسبت به استارتآپهای B2B در هند ۱۵ برابر بیشتر است. رشد سریع تجارت الکترونیک در هند موجب پیشرفت سریع استارتآپها شده است. تجارت الکترونیک در پرتالها، بازارهای کار و از محیطهای مبتنی بر وب به تلفنهای همراه راه پیدا کرده است. بخش تجارت الکترونیک که پیشبینی میشود تا سال ۲۰۲۰ به یک بازار ۱۰۰میلیارد دلاری تبدیل شود، چالشهای غیرمترقبه بر سر راه کارآفرینان را از بین میبرد. به همین دلیل شرکتهای تجارت الکترونیک برای بهرهمندی از فناوریهای مهم از استارتآپهای فناوری کمک میگیرند.
- عناصر استارتآپهای فناوری
جدا از تقاضاهای بخش تجارت الکترونیک، استارتآپهای فناوری به آهستگی به سمت غلبه بر چالشهایی در حوزه فناوری، بازار، نظارت و سایر حوزهها در حرکت هستند. این نشاندهنده بلوغ کارآفرینان فناوری و عمق راهکارهای فناورانهای است که آنها برای هند و بازارهای جهانی میسازند.
استارتآپهای فناوری در هند شرکتهایی هستند که از استارتآپهای آمریکایی تقلید میکنند. با این حال، با ظهور اکوسیستم، استارتآپها شروع کردهاند به ایجاد راهکارهایی که به طور انحصاری مشکلات مربوط به هند را حل و فصل میکنند. امروزه، استارتآپهای فناوری در حال دستیابی به راهکارهایی هستند که نهتنها به مشکلات هند رسیدگی میکنند، بلکه در سایر نقاط دنیا نیز میتوان از آنها بر حل مشکل استفاده کرد. این بار، توجه مقامات در کشور به مشارکت بین شرکت و استارتآپها معطوف شده است. در طول سالها، نیاز به تحول دیجیتال موجب شده بود تا فناوریهای استارتآپی در سراسر بخشها در تلاش باشند تا موانع ورود برای استارتآپها را کاهش دهند. با این حال، مشخص شده است که شناسایی یک استارتآپ که دارای محصول و تیم است و میتواند نیازهای شرکتها را تامین کند، هنوز یک چالش به شمار میرود. به عبارت دیگر، تشخیص «آمادگی شرکتی» استارتآپ خیلی دشوار است.
- تمرکز روی استارتآپهای فناوری
علاوه بر تجارت الکترونیک، بخشهای دیگری نیز وجود دارند که فعالانه به دنبال راهکارهای جدید و نوآورانه هستند. مایکروسافت از طریق شتابدهنده خود به بخشهای مختلف در هند علاقهمند شده است. در اینجا به بخشهای برتر بر اساس پتانسیل رشد، پیچیدگی راهکارهای فناورانه و استقبال از راهکارهای فناورانه و نوآورانه اشاره میکنیم.
بانکداری: بانکداری به عنوان یک صنعت به شدت فرآیندمحور است. با افزایش جمعیت مشتریان (در سنین بالای ۱۵ سال) و با افزایش شمول مالی، نیاز به بهینهسازی در حال افزایش است. بانکها این موضوع را میدانند و میخواهند راهکارهای نوآورانهای را برای انجام این بهینهسازی پیش ببرند. برای مثال، در بانک ICICI، در سراسر هند بیش از ۲۰۰ فرآیند از روباتهای نرمافزاری استفاده میشود و در نتیجه مدت پاسخگویی به مشتری ۶۰ درصد کاهش و دقت کار ۱۰۰ درصد افزایش یافته است.
تولید: تولید به عنوان یک صنعت با استفاده از روباتها و سایر فرمهای اتوماسیون به شدت در بهینهسازی هزینهها پیشرو است. رشد در تولید، برای خدماترسانی به بازار داخلی هند، موجب رشد استارتآپها میشود. موج بعدی مداخلات در صنعت تولید، استفاده از اینترنت اشیاء و تحلیل دادههاست.
خردهفروشی و زنجیره تامین: انفجار تجارت الکترونیک موجب به وجود آمدن یک صنعت فرعی شده است که تقاضا برای راهکارهای تدارکاتی است. بخش بزرگی از استارتآپهایی که امروز راهاندازی میشوند، روی جمعآوری و تحویل محلی متمرکز هستند. در این صورت یک بازار بزرگ برای شرکتهایی که به مشکلات زنجیره تامین رسیدگی میکنند، به وجود میآید.
فناوری اطلاعات/ITES: این صنعت موجب میشود که کشور هند در سطح جهانی توسعه یابد. استارتآپها از طریق ایجاد تخصص در یک حوزه و سپس استفاده از این تخصص در شرکتهای مختلف دارند این فضا را به هم میریزند.
مراقبت بهداشتی: در فضای مراقبت بهداشتی کارهای زیادی انجام میشود، اما محدود به مراقبت بهداشتی پیشگیرانه، تناسب اندام و اطلاعرسانی به بیمار است که نتیجۀ دیجیتالیشدن سوابق مراقبت بهداشتی و بیمار، گسترش پلتفرمهای اکتشاف برای پزشکان و مسئولان مراقبت بهداشتی و نیز کاربرد آموزش ماشینی و علوم داده برای کمک به حوزههایی که به طور سنتی توسط پزشکان با تجربه انجام میشدند.
رسانه: صنعت رسانه هند با پشتیبانی زیاد مصرفکننده و تقویت درآمد حاصل از تبلیغات نقش بسیار مهمی را در رشد استارتآپها ایفا میکند. این رشد حاصل دیجیتالیشدن و افزایش مصرف اینترنت نیز هست.
تکنولوژی آموزشی: با توجه به کمبود استانداردهای آموزشی مستمر، در تمام مقاطع تحصیلی، EdTech یا همان تکنولوژی آموزشی در هند به شدت رشد کرده است. در فضای شرکتی، استارتآپها در حال ایجاد پلتفرمهایی هستند که خلق و ارائه محتوای سفارشیسازی شده به شرکتها را در هند ممکن میکنند. سایر استارتآپها به اشتغال و راهکارهای ایجاد محتوا / ارائه میپردازند.
منبع : شنبه اولین هفته نامه اختصاصی استارت آپ ها