شتاب دهنده چیست؟
شتاب دهنده چیست؟
شتابدهندهها شرکتهایی هستند که روی ایدههای جدید، سرمایهگذاری میکنند. آنها به صاحبان ایدهها کمک میکنند تا بتوانند تعریفی صحیح و نمونه اولیه مناسبی از کالا و یا خدماتی که قصد نوآوری در آن صنعت را دارند ارائه دهند. آنها همچنین در تعیین هویت مشتریهای هدف و تامین منابع نظیر سرمایه و نیروی کار، به صاحبان ایدهها یاری میرسانند. برنامههایی که شتابدهندهها ارائه میدهند معمولاً از لحاظ زمانی محدود هستند و در اکثر مواقع این بازه زمانی در حدود ۳ ماه است و سعی میکنند در این بازه زمانی با فراهم آوردن اندکی سرمایه و محل کار برای صاحبان ایدهها به آنها در رسیدن به هدفشان کمک کنند.
در طول مرحله دوم و۶ ماههای که تیم ها برای پیادهسازی ایده خود فرصت دارند، شتابدهنده، فضا و امکانات مناسب را در اختیار استارتاپ ها قرار میدهد. در این زمان همچنین مربیانی نیز بر روی کار تیم ها نظارت میکنند و تلاش مینمایند تا تجربیات خود را با شرکتکنندگان به اشتراک گذارند. در نهایت و پس از پایان مرحله دوم، یکبار دیگر استارتاپ ها باید نتیجه کار خود را برای هیآت داوران تشریح کنند. در این گام نیز تعدادی دیگر از تیم ها حذف میشوند و تنها چند استارتاپ، این فرصت را دارند تا سرمایه اصلی را از شتابدهنده دریافت نمایند. سرمایهای که معمولاً عددی نزدیک به ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار دلار را شامل میشود. معمولاً این افزایش سرمایه، با افزایش سهام شتابدهنده در استارتاپ نیز همراه میشود.
پس از انتخاب تیم های برتر توسط شتابدهنده، مبلغ حدود ۲۰ هزار دلار (معادل ۶۵ میلیون تومان) در اختیار استارتاپ ها قرار میگیرد و تیم ها برای اثبات طرح خود و به مرحله تجاری رساندن آن چیزی در حدود ۶ ماه فرصت دارند. البته در قبال این ۲۰ هزار دلار، شتابدهنده بین ۱۰ تا ۲۰ درصد در از سهام استارتاپ ها را از آن خود خواهد کرد. (این اعداد و ارقام مربوط به شتابدهندههای خارج از ایران است).
حمایت شتابدهندهها از یک استارتاپ شامل موارد زیر است:
- کمکهای مالی که معمولاً از ۵ هزار دلار به بالا در مراحل اولیه است
- اختصاص فضای کاری مناسب و تامین تجهیزات اداری، آزمایشگاهی و کارگاهی
- دعوت و حضور مربیان حرفهای برای همراهی تیم ها
- کمکهای فکری و فنی
- حمایتهای قانونی، حقوقی
- رفع موانع اداری و دولتی و تورهای مرتبط با ایدهها و ...
شتابدهندهها در ازای کمکهای فوق، بسته به این که در کدام مرحله از ورود ایده خود به آن مرکز باشند، با تیم اجرایی قرارداد منعقد کرده و بخشی از سود سهام استارتاپ را به مالکیت خود در میآوردند. درآپ باکس و تویتر از نمونه استارتاپ های موفق جهان میباشند که از طریق شتابدهندهها رشد کرده و تبدیل کسب و کارهای بزرگی شدهاند. در مجموع شتابدهندهها شرکتهای خصوصی هستند که با حمایت خود، یک استارتاپ را تا تبدیلشدن به یک کسبوکار مستقل همراهی میکنند و در بخشی از سود یا سهام آن استارتاپ شریک میشوند. نتیجه آن یک سود دو طرفه برای تیم اجرایی و تیم حمایت کننده می باشد.