شایان شلیله (بنیانگذارAnetwork)


شایان شلیله، متولد ۱۱ تیر سال ۱۳۶۲ از طرفداران جامعه اطلاعاتی باز و از اولین افرادی  که در وب فارسی که با نام واقعی و شخصیت واقعی شروع به نوشتن کرد . تمرکزش بیشتر روی موضوع کارآفرینی و کسب و کار های اینترنتی است و دوست دار انتقال اطلاعات و تجربیات خود به استارتاپ های جدید

از فعالیتهای وی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بنیانگذار سایت آموزش آنلاین او ال سی
  • بنیانگذار و سردبیر پایگاه خبری وب سایت های ایران
  • بنیانگذار جشنواره وب ایران شش دوره دبیر علمی جشنواره وب ایران
  • بنیانگذار و رییس هیات مدیره خاورزمین سیستم کیش
  • مدیرعامل شرکت کسب و کار های نوپای خاورزمین
  • بنیانگذار شبکه تبلیغات
  • عضو هیات مدیره کانون کارآفرینی ایران
  • برگذارکننده استارتاپ ویکند تهران
  • نماینده جهانی استارتاپ ویکند
  • همکار در برگزاری کنفرانس تدایکس تهران

شلیله از 14-15 سال پیش کارش را در زمینه آی‌تی شروع کرد. در ابتدا سایتی به نام او ال سی که در زمینه آموزش زبان انگلیسی  را اداره می کرد و تا سال 88 روی این بیزینس به‌طور جدی کار کرد. از سال 88 به بعد روی Anetwork کار می‌کند. البته در این بین کارهایی مثل راه‌اندازی پایگاه خبری وب ایران (وبنا) و جشنواره وب ایران را هم انجام می‌دادند. وبنا و جشنواره وب اول شروع فعالیتشان بیشتر برای سرگرمی بود و دو سه سال بعد بطور جدی روی فعالیت آنها تمرکز کرد. دو سال پیش این فعالیت‌ها این‌قدر رشد کردند که یک NGO به اسم کانون کارآفرینی ایران راه اندازی کرد و استارتاپ ویکند، جشنواره وب، وبنا را  برای توسعه آنها راه اندازی کرد.

بعد از مدتی جشنواره وب را به پیروی از جشنواره حوزه رسانه با نظرسنجی روی چند سایت ، را راه اندازی کرد و بعد از 3سال مورد استقبال زیادی قرار گرفت. یکی از دلایلی که جشنواره موفق شد این بود که آنها  در مورد این که چه کاری را انجام بدهند صحبت کردند، دقیقا مدل یک استارتاپ عمل کردند. سایتهای مختلف روی برند شدن در این جشنواره فعالیت زیادی را انجام دادند و پوشش خبری فوق العاده زیادی داشت و همه می‌خواستند داخل جشنواره شرکت کنند و تندیس بگیرند و برای آن ها یک ارزش شده بود. در سال چهارم به عضویت کنسرسیوم جهانی وب در آمدند و دو نفر از انجا به ایران امدند که یکی از آن‌ها مدیر توسعه آن بود و دیگری هم مخترع css بود. این خبر هم به سرعت در فضای مجازی منتشر شد. جشنواره رشد چند برابری داشت و جشنواره پنجم و ششم رابدنبال آن برگزار کرد. ادغام شدن جشنواره وب و موبایل هم به عقیده شلیله هم یک حرکت خیلی مثبت بود و یک رقابت بی مورد تبدیل به یک همکاری موفق شد.

شلیله از تاثیر زیاد جشنواره وب روی فضای وب فارسی می گوید و در این باره می گوید که جشنواره وب پایه‌گذار خیلی از رقابت‌ها بوده و به رشد خیلی از کسب وکارها کمک کرده است. به خصوص از زمانی که کنفرانس وب آغاز به کار کرد؛ کنفرانس وب اولین جایی بود که مدیران سایت ها دور همدیگه جمع می شوند و پایه گذار خیلی از رویدادها و نشست‌ها شدند. اینکه الان هر هفته چند تا رویداد برگزار میشود نشان‌دهنده اینست که با برگزاری جشنواره وب این ترس که هر کس بیاد بگه من مدیر فلان سایتم برداشته شود.

نکته مهم دیگر جشنواره وب تعامل بخش خصوصی با دولت بود. زمانی که توانستیم یک طرف مسئول فیلترینگ اون موقع رو با دو سه نفر از مدیران ارشاد و شورای فضای مجازی و در طرف مقابل هم افرادی را که همیشه متهم بودند که در فضای مجازی فعالیت می کنند و این دو گروه با هم ارتباط خوبی نداشتند را یکجا با هم جمع کنیم . من نمی‌گویم که صددرصد تاثیر جشنواره بود ولی نقطه شروع خیلی از تغییرات اکوسیستم در ایران واقعا و بدون اقرار جشنواره وب بود.

آغاز فعالیت Anetwork

شلیله آغاز فعالیت Anetwork را اینگونه بیان می کند:  ما 6-5 تا سایت داشتیم که تجاری و خبری بودند. می‌خواستیم تبلیغات سایت‌های خبری را داخل تجاری و تجاری‌ها را داخل خبری بگذاریم، این کار را شروع کردیم. بعد از چند وقت دوستان و آشناهایی که سایت تجاری و خبری داشتند گفتند امکان تبلیغ ما هم در سایتهای شما وجود دارد یا نه؟ من احساس کردم که این شبکه خیلی کوچکی که برای خودمان ایجاد کردیم پتانسیل بزرگ شدن داره و آخر هم در سال 89 بود که اولین درآمدمان را از مشتریانمان گرفتیم. این با توجه به بازخوردی که ما از مشتریانمان گرفتیم رشد کرد و الان به جایی رسیده است که ما روزانه نزدیک به 40 میلیون بنر نمایش می‌دهیم. 5 هزار تا وب سایت داریم که کد نمایش ما داخلشون فعال است. بالای 3هزارتا مصرف کننده داریم که نزدیک 35-30 درصد آن ها مدام با ما کار می‌کنند و هیچ‌وقت کمپین متوقف شده‌ای ندارند. این کسب وکار از یک جای خیلی کوچک شروع کرد و فراز و نشیب‌های فنی خیلی زیادی در مسیر داشتیم و اینکه تا قبل از Anetwork، اینچنین تجربه فنی در ایران اصلا وجود نداشت و دانشی هم در این زمینه وجود نداشت. و الان این چالش بزرگی برای ما است که بتوانیم تکنولوژی خودمان رو آپدیت نگه داریم".

 

شایان شلیله یکی از چالش های فعالیت Anetwork را وجود سایت های که به کلیک دزد معروف بودند می داند وی در مورد آنها گفت: " وقتی که آنها شروع به کار کردند این گونه سایتها واقعا نبودند و همه شکست خورده بودند و اگر هم وجود داشت ترافیکشون خیلی کم بود و مشتریها هم می ترسیدند که با آن ها کار کنند. خیلی کار سختی بود که روی Anetwork کار کنیم و اعتماد ایجاد کنیم. با توجه به شناخت و تجربه ای که از جشنواره وب و وبنا داشتیم توانستیم این اعتماد را ایجاد کنیم که ما بحث کلیک دزدی نداریم و ۶ ماه دیگر هم بیاید ما را تست کنید. ما یکسری تغییر و تحول ایجاد کردیم. یک مدت بعد دوباره تعداد شرکت هایی که توی این حوزه کار می کردند زیاد شدند و البته هیچ خلاقیتی در بازار نداشتند. من هیچ ویژگی جدیدی از آن ها در بازار ندیدم و همه دنباله رو کار Anetwork هستند. حجم عمده سایت های کلیکی سال قبل بود و خیلی از آن ها هم شکست خوردند. ۲۷ تا بودند که الان سه چهار تا از آنها بیشتر نمانده است."

شلیله در مورد دانش فنی تیم خود معتقد است تیم فنی قوی دارد و در ابتدا توجه آنها صرفا به این بود که تیم فنی یک چیزی رو خوب یاد بگیرند. دانش داخل اینترنت وجود دارد و فقط کسی را می خواهد که سرچ کند و یاد بگیرد. در حال حاضر شرکت وی متشکل از 20 نفر نیروی تمام وقت و حدود 9 نفر نیمه وقت هستند. وی که یکی از بزرگترین چالش های آی تی در حال حاضر را وجود افرادی می داند که ادعاهای بیشتر از توانایی های خود دارند. چالش بعدی هم کسانی هستند که مستقیم از دانشگاه وارد بازار کار می شوند. متاسفانه داخل دانشگاه هیچی درباره واقعییت بازار کسب وکار و برنامه نویسی یاد نمی دهند. مثلا فوق لیسانس از داخل دانشگاه فارغ التحصیل می شود ولی هیچ چیز بلد نیست. واقعیتی که توی بازار کار داره اتفاق می افتد با ان چیزی که داخل دانشگاه ها گفته می شود خیلی فرق دارد. هر دوی اینها مشکل دارند هم ورودی های بازار کار وهم ورودی های دانشگاه.

شلیله در مورد دپارتمان فروش اینگونه می گوید: " ما هیچ دپارتمان فروشی تا به حال نداشتیم، یعنی تمام رشدش به صورت ارگانیک بوده. شما به اون معرفی کردید، اون به یکی دیگه و همینجوری معرفی شده است. حقیقت هم این است که تا یک سال آینده هم نمی خواهیم برای تیم فروش وقت بذاریم ما یک تکنولوژی کمپانی هستیم اگر بخواهیم به جای تاکید بر روی نیروی تخصصی و فنی، روی فروش تاکید داشته باشیم نمی توانیم سیستم خوبی ارائه دهیم. بیشتر تمرکز ما در این بخش است که یک سرویس خوبی ارائه دهیم و همه راضی باشند. از سال قبل هم کار خود را روی بازاریابی محتوایی شروع کردیم و سعی کردیم یک وبلاگ یا حتی یک مجله تخصصی در حوزه مطبوعات راه اندازی کنیم و روی این کار کنیم و این بازخورد خوبی هم داشته است."

 

 

 

برگرفته از مصاحبه های شایان شلیله در کاریا، نت استارت، وبلاگینا و ...