سالار کمانگر(مدیر عامل سابق YouTube)

سالار کمانگر متولد 1356 از تهران می باشد. وی فارغ التحصیل رشته بیولوژی از دانشگاه استنفورد آمریکا است. وی  در یکی از مصاحبه های خود پیوستن به گوگل را اینگونه شرح داده است : " همیشه به دنبال حرفه ای بودم که هیجان آور باشد بطوریکه هیجان رشته پزشکی من را مجذوب خود می کند بعد از مدتی با تماشای فعالیت پزشکان تصمیم گرفتم دانشمند شوم ولی بعد از گذشت مدتی متوجه شدم این رشته برخلاف تصور هیجان لازم برای ادامه کار را به من نمی دهد. از این رو بدنبال حرفه ای تازه بودم . بعد از فارغ التحصیل شدن بصورت پاره وقت در شرکت گوگل مشغول به کار شدم در آنجا بود که دیدم این جا کارهایی وجود دارد که اانرژی لازم را برای ادامه کار به من می دهد."

کمانگر بعد از گذشت  7 سال به یکی از کارمندان کلیدی شرکت گوگل تبدیل می شود. این جوان ایرانی در 33 سالگی ، بعنوان جوان ترین مدیر شرکت گوگل و همچنین نهمین کارمندی که شرکت گوگل از آغاز به کار خود استخدام کرده است، منصوب می شود.  وی بعد از کناره گیری "چاد هورلی" به سمت مدیرعاملی Youtube،  که یکی از قدرتمند ترین سایت ها در زمینه اشتراک گذاری ویدئو می باشد، منصوب می شود. در حال حاضر خانم "سوزان دایان وویچیتسکی" این سمت را برعهده دارد.

کمانگردر مصاحبه های خود گفته است:" درسی که از حرفه ام آموختم اینست که تنها تصور و خيالي كه از يك كار داريم كافي نيست و بايد مطمئن شویم که يك حرفه به صورت روزانه هيجان و انگيزه لازم را فراهم مي‌كند".  وی معتقد است که  برای موفقیت در یک رشته نباید ذهن را مشغول بدست آوردن يك شغل و كار عالي كنيم. به سمت شغلي برويم كه علاقه داريم و به آن جذب شويم و بعد از مدتي در آن شغل پيشرفت كرده و به مقام هاي بالايی آن برسيم. از علایق او  به بودن در اتاقی که در آن گروهی از افراد خلاق هستند و اختیار این را دارند که با نظرات یکدیگر موافقت و یا مخالفت کنند و نیز درباره بهتر کردن محصولات یا وضعیت داد و ستد صحبت کنند، می باشد.

از جمله مسئولیتهای کمانگر در گوگل می توان به :

  • معاون برنامه های تحت وب گوگل از جمله جی میل ، تقویم ، اورکات ، بلاگر ، پیکاسا و ..

  • مدیرعامل   Youtube

  • مدیر پروژه  Google TV

اشاره کرد. از مهم ترین موفقیت های وی در شرکت گوگل ابداع سیستم تبلیغات گوگل یا همان Google Adwords است که سهم عمده ای در پیشرفت و موفقیت وی و همچنین توسعه گوگل داشته است و درآمد بالایی برای گوگل بهمراه آورده است.

وی هم اکنون مدیریت پروژه Google TV  از زیر مجموعه های Youtube است.

کمانگرچندی پیش درباره آینده یوتیوب و برنامه هایی که برای این سایت در به اشتراک گذاری ویدئو با همکارانش دارد، به نکات جالب و حتی حیرت انگیزی اشاره کرد و درباره افزایش بعدها با همکاری بیننده نظر داد. او صحبت از بعد چهارم، پنجم و ششم کرد. سالار با بیان مثالی از یک بیننده که مشغول تماشای مسابقه ای به صورت سه بعدی است توضیح داد که منظور از این بعدهای اضافه چیست. وقتی بیننده امکان انتخاب دوربین را در هر لحظه دارد بعد چهارم مطرح است. بعد پنجم به معنای ارتباط لحظه ای با دیگرانی است که در حال تماشای مسابقه اند (حتی اگر در استادیوم و از نزدیک در حال تماشای مسابقه هستند) و منظور او از بعد ششم نیز برخورداری از توان تغییر نتیجه مسابقه با حضور مجازی در صحنه است (همانطور که حاضرین در استادیوم امکان اثرگذاری غیر مستقیم در نتیجه را دارند).