رضا اربابیان (موسس شیپور)

رضا اربابیان، مدیرعامل شیپور که این روزها تبلیغات آن را روی بیلبوردهای شهری  و پیام های بازرگانی تلوزیون می بینید 34 سال دارد. در 14سالگی بهمراه خانواده به کانادا سفر کرده است. او لیسانس اقتصاد و فوق لیسانس ام بی ای از کانادا دارد و بعد از اتمام درسش به خاطر خانواده به ایران باز می گردد.

در ابتدا قصد داشته که کسب و کار خانواده را که تولید حوله در تبریز بود را ادامه دهد ولی همیشه به فکر ایجاد یک کسب و کار مدرن بود. در خارج از مشتریان سایت ebay بود که سایت مشابه آن در ایران وجود نداشت. به فکر راه اندازی سایتی شبیه ebay افتاد. حدود سال 90 تنها سایتهایی که در حوزه ارائه کالا و خدمات و نیازمندی ها فعالیت می کردند فقط ایستگاه بود که بیشتر برای درج آگهی و نیازمندی ها استفاده می شد و دیوار هم به تازگی شکل گرفته بود و در حد یک اپلیکیشن ساده بود. بررسی های متعددی انجام داد و تمرکزش روی ایجاد سایت برای عرضه محصولات دست دوم بود. در ابتدا خودش به تنهایی و با جذب سرمایه گذار خارجی کار را آغاز کرد  و شرکتش همکنون 50 نفره شده وتا رسیدن به درآمدزایی قرار است با جذب سرمایه فعالیت کند و معتقد است تا فرهنگ سازی کامل نشده نباید به فکر درآمدزایی در سایت بود. درج آگهی در سایت شیپور رایگان می باشد.

اربابیان در اشاره به سرمایه گذاری در حوزه نیازمندی ها می گوید که کسانی که در بازار نیازمندی‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند، این بازار را می‌شناسند و به‌خوبی از بلندمدت بودن برگشت سرمایه در این حوزه آگاهی دارند. سرمایه‌گذاران آنها فعلا در حال‌ توسعه شرکت هستند و دید بلندمدت سرمایه‌گذاران آنها این است که فعلا به درآمدزایی فکر نکنند.

اربابیان معتقد است که مهم‌ترین مسئله تشخیص یک نیاز در ایران است. نیاز به ارائه آنلاین نیازمندی‌ها و اینکه این ارائه کار مردم را راحت‌تر ‌کند. در بازارهای سنتی برای هر کالایی باید به بورس این کالا در گوشه و کنار شهر مراجعه کرد. از طرفی فرهنگ خرید لوازم دست‌دوم که می‌تواند به‌نوعی اقتصاد مقاومتی را هم عملی کند، هنوز در ایران جا نیفتاده و نگاه خیلی مثبتی نسبت به این مقوله وجود ندارد. ارائه آنلاین نیازمندی‌ها مهم‌ترین هدفش راحت کردن زندگی و افزایش قدرت خرید مردم است. سهولت دسترسی را هم باید به این دلایل اضافه کنید. از طرفی ورژن قدیمی نیازمندی‌ها نوع روزنامه‌ای آن است که محدودیت‌های ارائه کالا دارند. مثلا همشهری فقط خودرو، املاک، استخدام و خدمات دارد و مثلا لوازم دست‌دوم کمتر در آن پیدا می‌شود و از جذابیت‌های شیپور و استارت‌آپ‌های شبیه آن این است که تنوع کالاها و خدمات در آنها بالاست. وقتی چنین بازار آنلاینی شکل بگیرد و استفاده‌کننده داشته باشد، می‌توان به درآمدزایی‌اش امیدوار بود. وی همچنان سهم عمده بازار نیازمندی‌ها را از آن همشهری می‌داند و معتقد است که ظرفیت بازار ایران در این زمینه مانند بازار ترکیه است. از نظر جمعیتی و اینترنت و فرهنگ هم شباهت‌هایی بین ایران و ترکیه وجود دارد. در ترکیه سایت نیازمندی‌هایی کار می‌کند که سال‌هاست خود را جا انداخته و الان ارزشش حدودا یک میلیارد دلار است. به نظر وی بازار ایران هم ارزش و ظرفیتی ملیاردی دارد. یعنی یک شرکت می‌تواند به چنین سهمی در این بازار برسد.

روزانه بیش از 30 هزار ثبت آگهی در شیپور انجام می شود و بازدید روزانه شیپور حدود 300هزار نفر در روز است ولی امار دقیقی از میزان معاملات انجام شده وجود ندارد.

تفاوت شیپور با دیوار

هردو در یک زمینه کار می‌کنیم، اما مزیت‌های ریزودرشتی هم در این زمینه وجود دارد. مثلا در دیوار بیشتر کسب‌وکارها حضور دارند، بنابراین حضور بیزینس‌من‌ها و صاحبان کسب‌وکارها بیشتر است اما در شیپور مردم عادی حضور پررنگ‌تری دارند. این مسئله از مزایای اصلی ماست. رایگان بودن شیپور هم ازجمله مزیت‌های رقابتی‌اش محسوب می‌شود.

موسس شیپور این سایت را بهنوان بستر عرضه محصولات و کالاها معرفی می کند و تاکید دارد با وجود کنترل های مختلف روی آگهی های درج شده و محصولات و قیمتها برای خرید کالا به صورت حضوری انجام پذیرد.