برگزاری اولین رویداد «استارت آپ ویکند» در یزد


امروزه با رشد تکنولوژی‌های نوین و گسترش دسترسی به شبکه جهانی اینترنت، انقلابی در حوزه کارآفرینی و ظهور کسب و کارهای نوپا در حال شکل گیری است. بنگاه‌های اقتصادی کوچک با سرمایه‌های اندک حول محور تکنولوژی‌ها بنا می‌شوند و طی مدت کوتاهی تیتر رسانه‌ها شده و سپس سهام آن‌ها در بورس عرضه می‌گردد.

استارتاپ ویکند جهانی

این برنامه جهانی تا به حال بیش از یک هزار بار در بیش از ۴۸۰ شهر دنیا برگزار گردیده و شبکه پهناوری از مشتاقان کارآفرینی را پدید آورده است. در استارتاپ ویکند ایده های زیادی مطرح می شوند اما آنچه در این برنامه اهمیت فراوان دارد فقط سه چیز است. اجرا، اجرا و فقط اجرا! این برنامه از ساعت ۶ بعدازظهر روز چهارشنبه مورخ 1393/12/06 آغاز و تا ساعت ۹ شب روز جمعه مورخ 1393/12/08 ادامه دارد. در این برنامه شرکت کنندگان (کمتر ۱۰۰ نفر در ۱۰ تیم) همگی در یک فضای مشترک قرار می گیرند و با کمک مربیان خبره که از میان کارآفرینان موفق انتخاب می گردند ایده ها را به کسب و کار تبدیل می نمایند. در پایان برنامه تیم ها پروژه های خود را به هیئتی از داوران که از میان جامعه سرمایه گذار و اساتید دانشگاهی و کارآفرینان هستند، ارائه می نمایند. این رویداد در سطح جهانی توسط برندهای معتبری همچون گوگل، مایکروسافت، آمازون و ... حمایت تجاری می گردد.

استارتاپ ویکند ایران

رویداد استارتاپ ویکند برای اولین بار در کشور، در شهریور ۱۳۹۱ در شهر تهران برگزار گردید و اکنون توسط مشتاقان و داوطلبان در شهرهای مختلف کشور برگزار می گردد. «اولین استارت آپ ویکند یزد» با هدف ایجاد انگیزه بین دانشجویان و علاقمندان مستعد و همچنین ترویج و تقویت فرهنگ کارآفرینی بین آنها، به همت بنیاد نخبگان استان، دانشگاه یزد، و مرکز کارآفرینی و نوآوری پارک علم و فناوری یزد برگزار می شود.

شرکت در این برنامه برای عموم آزاد است. تاکنون در هیچ یک از شهرهای استان رویداد و یا حتی پیش رویدادی از استارت آپ ویکند برگزار نشده است. این برنامه فرصت مناسبی برای تمامی علاقمندان در استان است تا ضمن آشنایی با ماهیت این قبیل رویدادها، در حوزه کارآفرینی، ایده پردازی (ارائه ایده تا اجرا)، ارائه مدل کسب و کار و دیگر مفاهیم مرتبط نیز اطلاعات لازم را کسب کنند.

استارتاپ ویکند یک رویداد آموزشی-تجربی (Experiential Education) در سراسر دنیاست که در ۳ روز متوالی (در انتهای هفته) برگزار می گردد. در این برنامه شرکت کنندگان پر انگیزه ای شامل برنامه نویسان، مدیران تجاری، عاشقان استارتاپ، بازاریاب ها و طراحان گرافیک گرد هم می آیند تا طی ۵۴ ساعت ایده هایشان را مطرح کنند، گروه تشکیل بدهند و هر گروه ایده ای را اجرا کند.

روز اول، چهارشنبه عصر، مورخ 1393/12/06: کارآفرینان جوان دور هم جمع میشوند، از همدیگر یاد میگیرند و سعی میکنند که ایده هایشان را به مرحله اجرا برسانند. در افتتاحیه این رویداد نماینده استارتاپ ویکند جهانی توضیح میدهد که شرکت کنندگان مسیر پر پیچ و خمی را در پیش رو دارند.

به هر شرکت کننده ۶۰ ثانیه فرصت داده می‌شود که ایده نوآورانه خود برای شروع یک کسب و کار جدید را مطرح کند. البته داشتن ایده الزامی نیست.

روز دوم، پنجشنبه، مورخ 1393/12/07:  شرکت کنندگان به تیم های ۷ یا ۸ نفره تقسیم شده و هر گروه سعی می‌کند ایده ای را پخته تر و به مرحله اجرا برساند.

قسمتی از تیم سعی میکند که مدل تجاری آن ایده را طراحی کرده و با صحبت با مشتریان بالقوه آن را اعتبارسنجی کند.

قسمت دیگر از تیم سعی میکند که نمونه اولیه آن محصول یا کالا را برنامه ریزی کرده تا بتوانند آن را برای آزمایش به مشتریان بالقوه عرضه کنند.

روز سوم، جمعه، مورخ 1393/12/08: تیم ها در کمال خستگی سعی در اتمام کارهای لازم برای ارائه به هیئت داوران را دارند.

بعد از ارائه ها و سوال و جواب داوران، تیم‌های، اول، دوم و سوم انتخاب میشوند و جوایزی برای ادامه کار کسب و کار خود دریافت میکنند.